„Rozwój dziecka od A do Z” część 2: od 4 do 6 miesiąca

Z poprzedniego artykułu wiecie już jak stymulować Maluszka w pierwszych trzech miesiącach życia. Dziś zapraszam Was na opis trzech kolejnych.

Rozwój dziecka od 4 do 6 miesiąca

Dziecko, które zaczyna czwarty miesiąc życia jest już zupełnie inną istotką, niż jeszcze trzy miesiące wcześniej. Zmiany w jego rozwoju widać z dnia na dzień, a ono samo „rośnie w oczach”. Aż chciałoby się zatrzymać czas, ale z drugiej strony tak bardzo czekamy na ten pierwszy świadomy uśmiech, na samodzielne kroki, pierwsze słowa… Ok. – rozpędziłam się! Trzymajmy się dziś przedziału 4-6 miesięcy. A co w nim się dzieje?

Motoryka mała i duża

Ogromny BUM przeżywa mała i duża motoryka dziecka. Całe otoczenie staje się coraz bardziej interesujące, więc głowa dziecka już w wieku 4 miesięcy zaczyna sztywno utrzymywać się podczas noszenia go na rękach. Miesiąc później unosi się ono już na przedramionach aby dojrzeć to, co je interesuje, aż w końcu doskonali umiejętność obracania główki w kierunku bodźca w wieku 6 miesięcy. Czteromiesięczny maluch obraca się już sam na bok, miesiąc później obraca się z pleców na brzuch, a w wieku 6 miesięcy z brzucha na plecy. W wieku 4 miesięcy (jeśli tylko dziecko trzyma już sztywno główkę), możemy próbować sadzać je z naszą pomocą i całkowitym podparciem. Ten trening pomoże dziecku w wieku 5 miesięcy siedzieć samodzielnie z podparciem, a miesiąc później już bez podparcia. Coraz silniejsze stają się także nóżki dziecka – podtrzymywane pod pachami dziecko opiera się już na nich całym ciałem. W wieku 6 miesięcy możemy już podciągać za rączki maluszka leżącego lub siedzącego do pozycji stojącej. Wtedy też zobaczycie pierwsze próby stawiania kroczków – marzenie każdego rodzica! :) Cały świat jest dla małego człowieka taki ciekawy – w wieku 4 miesięcy wykształca się u niego chwyt prosty. Miesiąc później zobaczysz jak wyciąga ono już rękę po interesujący je przedmiot i przekłada go sobie z ręki do ręki. Mając pół roku, dziecko manipuluje już wszystkimi przedmiotami w ten sam (jeszcze) sposób i wykształca chwyt dłoniowo-łokciowy.

Jak zatem stymulować motorykę Małego szkraba między 4 a 6 miesiącem życia?

• Przesuwaj przed oczami czerwony lub biało-czarny przedmiot. Kiedy dziecko zauważy go, podnoś delikatnie do góry, aby przez to ćwiczyło unoszenie główki.
• Złap leżące dziecko za rączki i delikatnie podnoś do góry do pozycji siedzącej (rób to tylko jeśli dziecko przyciąga brodę do klatki piersiowej).
• Kiedy Maluch skończy 5 miesięcy, posadź go na twardej powierzchni, a następnie przytrzymaj bioderka i nogi.
• Jeśli dziecko trzyma już główkę prosto, ćwicz z nim opieranie się na nóżkach. Trzymając go pod paszki, oprzyj jego bose stópki o twarde podłoże. Próbuj także z pozycji leżącej podciągać go do stojącej. Możesz także powiesić na łóżeczku kolorowe obręcze, które zachęcą dziecko do podnoszenia się na nich.
• Aby stymulować zmysł dotyku i chwyt niemowlęcia, połóż je rozebrane na kocyku, a wokół umieść przedmioty o różnej fakturze ( coś z gąbki, z plastiku, coś twardego itd.). Niech dziecko dotyka przedmiotów własnym ciałem.
• Leżącemu dziecku na plecach podawaj zabawki w czerwonym lub czarno-białym kolorze. Podawaj je raz z prawej, raz z lewej strony. Przesuwaj zabawki nad głową dziecka z jednej strony na drugą. Możesz też obrócić dziecko na brzuch i położyć zabawkę przed nim – prowokuj je, aby samo po nią sięgało.

Percepcja wzrokowa

Spostrzeganie wzrokowe maluszka staje się także coraz bardziej świadome. Dziecko z coraz większym zaciekawieniem ogląda przedmioty trzymając je w dłoni, spogląda na rzeczy ułożone przed nim. W piątym miesiącu życia maluch skupia już wzrok na ustach osoby mówiącej do niego, a także potrafi spoglądać za czymś, trzymając jednocześnie inny przedmiot w rączce. Coraz sprawniej funkcjonujący wzrok pozwoli dziecku powoli uczyć się oceny odległości leżących przedmiotów, a także spoglądania za przedmiotami, które znikają z pola widzenia. Te dokonania sprawiają, że dziecko sprawia wrażenie coraz bardziej świadomego i chłonnego wiedzy – wszystko je interesuje, wszystko chce zobaczyć. I bardzo dobrze!

Jak stymulować percepcję wzrokową naszej pociechy?

• Pomaluj usta na czerwono – pochylając się nad dzieckiem mów do niego melodyjnie i chowaj się (na przemian).
• Włóż maluchowi do ręki grzechotkę w kontrastowych barwach. Trzymając rączkę dziecka w swojej dłoni potrząsaj nią.
• Wykorzystajcie kąpiel – wrzuć do wanienki kilka kolorowych zabawek i pokazując je dziecku wypowiadaj wyrażenia dźwiękonaśladowcze (BAM, HOP HOP itd.).
• Pięciomiesięcznemu dziecku wkładaj do rączek różne przedmioty i obserwuj czy bawi się nimi.
• Miesiąc później przygotuj np.: butelkę plastikową ze szklanymi koralikami w środku. Pokaż dziecku w jaki sposób wydobyć z niej dźwięk i zachęć by powtórzyło.
• Trzymając dziecko na kolanach, zrzucaj ze stołu różne przedmioty – zwróć uwagę czy Maluszek szuka ich wzrokiem.

 

Percepcja słuchowa

Percepcja słuchowa dziecka między czwartym a szóstym miesiącem życia również przeżywa swój intensywny rozwój. Nie jest ona oderwana od pozostałych sfer poznawczych. Maluch koncentruje wzrok na grzechotce, a więc słucha wydawanych przez nią dźwięków. Potrafi już także tak operować różnymi przedmiotami, aby wydobyć z nich dźwięki – to dopiero frajda jak się uda! Mały człowieczek jest bardzo ciekawski – wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych, odwraca głowę szukając źródła dźwięku czy usłyszanej rozmowy.

Propozycje ćwiczeń stymulujących percepcję wzrokową to np.:

• Wkładaj dziecku do rączki przedmioty, które wydają różne dźwięki podczas potrząsania nimi (muszą być dostosowane do wieku dziecka!).
• Prezentuj dziecku jakie odgłosy wydają przedmioty podczas gdy Ty nimi potrząsasz (np.: kulki w butelce, łyżka w szklance, drewniana łyżka o plastikowy talerzyk).
• Noś dziecko na rękach i opowiadaj mu co widzicie – używaj wielu wyrażeń dźwiękonaśladowczych, mów w sposób jak najprostszy, wolno i wyraźnie.
• Czytaj dziecku bajeczki, ułóż je tak, aby mogło obserwować Twoją twarz.
• Spróbuj szeleścić papierem za dzieckiem, sprawdź czy odwraca się i szuka źródła dźwięku.
• Pamiętaj, powtarzaj każdy dźwięk jaki wyda dziecko, zachowuj się jak jego „echo”.
• Sześciomiesięczne dziecko możesz zachęcać do wykorzystywania przedmiotów w celu wydobycia dźwięków – najpierw Ty pokazujesz jak to zrobić, następnie wkładasz dziecku przedmiot do rąk i zachęcasz do naśladowania.

Mowa Malucha

Czteromiesięczny Bobas wymawia już wszystkie samogłoski oraz próbuje „przemycić” pierwsze spółgłoski prymarne – P, B, M. Warto zaznaczyć, że około 6 miesiąca życia pojawia się gaworzenie samonaśladowcze – dziecko wypowiada pierwsze sylaby i samo siebie naśladuje tworząc ciągi typu: MA MA MA, DA DA DA itp. Więcej o gaworzeniu samo naśladowczym możecie doczytać tutaj: KLIK

Mowę dziecka warto wspierać od samego początku. Jak zatem to robić?

• Mówić, mówić i jeszcze raz mówić – nazywaj otoczenie, mów co robisz w danym momencie z dzieckiem, opowiadaj co widzicie.
• Mów wolno, wyraźnie z lekko wznoszącą intonacją.
• Staraj się aby podczas mówienia wzrok dziecka koncentrował się na Twoich ustach (czerwona szminka).
• Każdy wypowiedziany przez dziecko dźwięk powtarzaj jak echo.
• Od czwartego miesiąca życia spróbuj to Ty wypowiadać samogłoski i sylaby, aby dziecko próbowało cos powtórzyć.
• Śpiewaj dziecku kołysanki, czytaj wierszyki – raz głośno, raz szeptem.

Zmiany w rozwoju dziecka zauważamy także w zakresie rozwoju emocji. W poprzednim artykule pisałyśmy, że w trzecim miesiącu życia niemowlę zaczyna odpowiadać uśmiechem na uśmiech. Miesiąc później zauważycie, że jeśli zostawione zostanie przez dłuższą chwilę samo w łóżeczku, będzie bardzo zaniepokojone brakiem obecności mamy. Kolejny miesiąc później zacznie się pojawiać jeszcze jedna nowa reakcja – niepokój podczas poznawania nowych osób.
Dziecko na tym etapie jeszcze nie mówi – jego komunikacja to szereg pozawerbalnych komunikatów: ruchy, napięcie mięśni, mimika (złość, smutek).
• Obserwuj dziecko i ucz się jego reakcji na różne sytuacje.
• Mów łagodnym, spokojnym tonem.
• Pamiętaj aby chwaląc lub ganiąc dziecko, wyrażać emocje adekwatnie i wyraziście do sytuacji (wyraźna mimika, ton głosu).
• Czytaj dziecku bajeczki – spokojnie możesz to robić już od 6 miesiąca życia. Najważniejsze jednak, aby wyraźnie zaznaczać tonem głosu emocje jakie przekazujesz dziecku bajką.

Na dzisiaj to tyle. Wkrótce opublikujemy nowy artykuł dotyczący rozwoju dziecka między 7 a 9 miesiącem życia – to dopiero będzie rozwojowa rewolucja! Ale teraz – ciii…. :)  Trzymamy za Was mocno kciuki, pamiętajcie – mamy ogromny wpływ na rozwój naszych dzieci. Nie zmarnujmy tego!

 

Autorką drugiego artykułu z cyklu ” Rozwój dziecka od A do Z” jest Magdalena Rybka – logopedarybka.pl   :) 

1 komentarz do “„Rozwój dziecka od A do Z” część 2: od 4 do 6 miesiąca”

  1. Ogólnie to bardzo fajny blog i znalazłam tu wiele fantastycznych wpisów :) podaję dalej innym młodym mamom!
    Jednakże doradzanie rodzicom, by sadzali maluszka czy stawiali go na nóżki na tak wczesnym etapie rozwoju wydaje mi się odrobinę nieodpowiedzialne. Takie rady rodzić powinien słyszeć od specjalisty w tej dziedzinie, czyli fizjoterapeuty. Bardzo ważne jest, by organizm dziecka był odpowiednio przygotowany do danych umiejętności, a co więcej by dziecko wykonywało je z zachowaniem odpowiedniego wzorca (np. siadu – bokiem z czworaków, a nie do przodu jak przy robieniu brzuszków, czy wykonywaniu próby trakcyjnej).

    Odpowiedz

Dodaj komentarz