Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci? – pierwszy rok życia

Rodzicu, masz dziecko w wieku do jednego roku? Sprawdź czy rozwija się prawidłowo.

Każdy rodzic, po przyjściu malucha na świat ma pewne obawy związane z jego pierwszymi umiejętnościami. Kiedy zacznie siedzieć? Kiedy postawi pierwsze kroki? Dlaczego jeszcze nie mówi? Czy nie powinien już samodzielnie jeść? Ale spokojnie. Te myśli nachodzą każdego rodzica i zazwyczaj obawy są bezpodstawne. Czasem jednak, pewne zaburzenia można zdiagnozować już w pierwszym roku życia. A więc jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci?

Kamienie milowe

Należy pamiętać, że rozwój dziecka to nie tylko waga i wzrost oraz dobre wyniki od lekarza pediatry. To cała lista umiejętności, które w literaturze dotyczącej rozwoju dzieci określane są jakie kamienie milowe. Kamienie milowe to najważniejsze wydarzenia w początkowym okresie życia dziecka. Pojawiają się one naturalnie.  Choć oczywiście dzięki odpowiedniej stymulacji malucha mogą pojawić się wcześniej. Pisząc odpowiednia stymulacja mam na myśli przemyślane działania, a nie kroki, które mogą dziecku zaszkodzić. Takie jak zbyt wczesne stawianie dziecka na nóżkach czy umieszczanie w chodzikach. Nieodpowiedzialna stymulacja motoryki dużej może być bardzo niebezpieczna dla dzieci.

zaburzenia rozwojowe u dzieci

Dziecko w pierwszych trzech latach życia zmienia się diametralnie – od maleństwa, które potrzebuje ciągłej opieki dorosłych, po małego mądralę, który wspina się, maluje, samodzielnie je, skacze po schodach i ma wiele do powiedzenia.

Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci? – pierwszy rok życia

  • Już od pierwszych dni życia powinniśmy obserwować reakcje dziecka na otoczenie. Maluch mający 2 miesiące, powinien skupiać wzrok na twarzy mamy, która zmienia mu pieluchę czy wodzić wzrokiem za zabawką.
  • Dziecko powinno reagować mimiką na uśmiech drugiej osoby, uspokajać się, kiedy rodzic bierze je na ręce. Są to początki kształtowania się umiejętności społecznych.
  • Głużenie, czyli dźwięki wydawane już przez dwumiesięczne dziecko. Są to zazwyczaj zbitki literowe typu: gli, kli, bli, kle, gle itd.
  • Dziecko powinno unosić główkę, kiedy leży na brzuchu. Warto regularnie zmieniać położenia dziecka, aby mogło ćwiczyć sprawność mięśni. Stymuluje to również funkcje wzrokowe, gdyż maluch ogląda otaczający go świat z różnej perspektywy.
  • Dziecko powinno bawić się swoimi rączkami, chwytać przedmioty i wkładać je do buzi, w celu sprawdzenia, czy to nadaje się do jedzenia.
  • W szóstym miesiącu życia dziecko powinno usiąść z podparciem oraz zacząć gaworzyć, czyli powtarzać sylaby: BABA, MAMA, TATA, DADA czy GAGA.

zaburzenia rozwojowe u dzieci

  • Samodzielnie dziecko powinno siedzieć w 8-9 miesiącu życia. W tym czasie powinno również umieć bawić się w zabawy typu kosi kosi łapci.
  • 9 miesiąc życia to również pojawienie tzn. pola wspólnej uwagi, dziecko patrzy na zabawkę, którą mu pokazujemy. Zachodzą relacje trójstronne: mama, pokazywana zabawka, maluch. Powinien on również podążać wzrokiem za zabawką, która wypada z łóżeczka lub spada ze stołu na podłogę.
  • W 12, 13 miesiącu maluch powinien zacząć stawiać pierwsze kroki i reagować na swoje imię. W tym czasie powinny pojawiać się pierwsze dwusylabowe słowa: mama, baba, tata. Dziecko powinno również rozumieć polecenie: daj auto, misia, lalę czy robić: pa pa na pożegnanie.

Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że każde dziecko rozwija się nieco inaczej. Nie warto popadać w paranoję, jeżeli wspomniane wyżej kamienie milowe nie pojawiają się w danym momencie. Jeśli jednak coś nas mocno zaniepokoi, warto skonsultować się z neurologopedą. Jeżeli problem faktycznie istnieje, to szybkość jego wykrycia będzie miała kluczowe znaczenie przy szybkości terapii. 

Dodaj komentarz