Motoryka dziecka, czyli aerobik mózgu. 16 ćwiczeń

Motoryka dziecka, zarówno mała jak i duża to umiejętność ruchowa. Jest to jeden z pierwszych obszarów, który powinniśmy stymulować po przyjściu malucha na świat.

child-1864718_960_720

Motoryka mała

Motoryka mała to ruchy rąk, palców, dłoni. Dziecko musi opanować umiejętność kontrolowania ruchów rąk, nauczyć się manipulować przedmiotem w celu wykonania zadania (jedzenie łyżką, zapinanie guzików czy pisanie) oraz skoordynować ruch obu rąk.  Rozwój motoryki małej przyspiesza umiejętności percepcji wzrokowej i słuchowej, pamięci, rozwija język dziecka.

Motoryka duża

Motoryka duża to wszystkie ruchy naszego ciała lub jego znacznej części np. nóg. Jest to bardzo ważny obszar, gdyż prawidłowy rozwój motoryki powoduje, że nasz maluch zaczyna wcześniej mówić, poprawia się jego koncentracja i szybciej zdobywa otaczający go świat. Nieodłącznym elementem rozwoju mowy jest rozwój sprawności motorycznych. Kiedy dziecko zaczyna podnosić główkę zaczyna wydawać pierwsze dźwięki. Dziecko, które siada – 6 miesiąc życia – zaczyna gaworzyć, czyli wypowiadać sylaby typu BA BA BA, MA MA MA, TA TA TA czy inne. Dzieje się tak dlatego, iż zaczyna oglądać świat z zupełnie innej perspektywy, zaś ręce zostają uwolnione do manipulacji.

hang-out-1521445_960_720

Motoryka dziecka – jak stymulować jej rozwój?

  1. Można położyć malucha na brzuchu i pokazywać mu ciekawe zabawki, tak aby unosiło główkę za zabawką.
  2. Warto wkładać do rąk dziecka zabawki, aby ćwiczyło chwyt. Dziecko powinno oglądać przedmioty i próbować przekładać je z ręki do ręki.
  3. Świetnym pomysłem jest angażowanie malucha w sprzątanie zabawek, wrzucenie przedmiotów do pojemnika. Każdą udaną próbę należy nagradzać słownie.
  4. Bardzo dobrym stymulatorem są instrumenty, dziecko uczy się, że poruszanie np. grzechotką sprawia, że wydaje ona dźwięk. Instrumenty sprawdzą się świetnie również dla starszych dzieci.

    instrument-2010525_960_720

  5. Można kupić skarpetki z dzwoneczkami, dzięki czemu dziecko machając nogami słyszy dźwięki. Dodatkowo próbuje złapać to coś co gra i przyciąga nogi do siebie. Jest to wspaniałe ćwiczenie motoryki zarówno dużej, jak i małej.
  6. Kiedy Twoje dziecko leży na plecach w łóżeczku pokazuj mu ciekawe obrazki (najlepiej w intensywnych kolorach: czerwonym, żółtym, czarnym i białym) i staraj się utrzymać jego wzrok przesuwając obrazki dookoła głowy dziecka. Rozwija to również funkcje wzrokowe malucha.
  7. Dziecko, które ukończyło 10 miesiąc życia powinno samodzielnie stać trzymając się czegoś. Bardzo dobrym rozwiązaniem które ma na celu stymulowanie chodzenia dziecka są tzw. pchacze, czyli zabawka na kółkach, która ma przymocowaną specjalną barierkę na ręce dziecka. Jest to rzecz, która w przeciwieństwie do chodzików pomaga stawiać maluchowi pierwsze kroki. Dziecko trzymając się zabawki i próbuje podążać za nią. W przeciwieństwie do chodzików pchacz nie ułatwia chodzenia, dziecko ciągle musi kontrolować swoje ruchy i nie ma dookoła zabezpieczeń.
  8. Kiedy wasz maluch sam stawia już pierwsze kroki. warto jak najwięcej czasu spędzać z nim na spacerach. Świeże powietrze i ruch to wspaniała aktywność nie tylko dla dzieci. Warto również pozwolić dziecku chodzić bosymi stopami po różnych powierzchniach – piasek, trawa, włochaty dywan. Jest to świetne ćwiczenie integracji sensorycznej dziecka, a dodatkowo może to ustrzec młodego człowieka przed płaskostopiem.

    boy-1916204_960_720

  9. Motoryka dziecka może być ćwiczona również przez zabawy z piłką, turlanie, łapanie, rzucanie. Są to ćwiczenia, które ćwiczą koordynację wzrokowo – ruchową oraz uczą oceny odległości.
  10. Dziecku, które skończyło 22 miesiąc życia należy dać szansę na samodzielne, częściowe rozbieranie się i ubieranie. Ćwiczy to nie tylko motorykę dużą i małą, ale również umiejętność planowania ruchów, myślenie przyczynowo – skutkowe, a co najważniejsze, samodzielność waszego dziecka. Jeśli potrzebuje ono więcej czasu – daj mu go.
  11. Zabawką, która poprawia motorykę małą, umiejętność analizy i syntezy wzrokowej są tzw. sortery, czyli pudełka z różnymi kształtami oraz klockami, które należy umieszczać w odpowiednich otworach.
  12. Miejscem, pełne niezwykłych przedmiotów, w którym wasza pociecha na pewno lubi przebywać jest kuchnia. Można to wykorzystać, pozwolić dziecku odkręcać i zakręcać pojemniki, budować wieże z plastikowych pudełek. Możemy wraz z dzieckiem zrobić ciasto i pozwolić mu zagniatać, ugniatać, wałkować, sypać. Przy okazji polecam bloga www.zabawawgotowanie.pl.

    motoryka dziecka
  13. Jeśli nasz maluch ma problem z prawidłowym trzymaniem kredki można mu w tym pomóc. Możemy zacząć od rysowania specjalnymi kredkami w kształcie kamyczków, które dzięki specjalnym kształtom utrwalają prawidłowy chwyt. Istnieją również specjalne nakładki na ołówek, które sprawiają, że chwyt jest poprawny.

    motoryka dziecka

  14. Bardzo fajnymi zabawkami, które poprawiają motorykę małą u dzieci są różnego rodzaju szczypce, chwytaki, które usprawniają pracę rąk i koordynacje wzrokowo – ruchową. Za pomocą szczypców możecie wrzucać różne przedmioty do pudełek. Wydając polecenia typu: wrzuć niebieską kulkę do pudełka, a zieloną do miski, rozwijamy też język dziecka.
  15. Jeśli nasza pociecha już chodzi (a właściwie biega), świetną zabawą jest tor przeszkód. Możemy wykorzystać tu poduszki, krzesełka, piłki i wszystkie inne zabawki i biegać razem z nim.

    motoryka dziecka

  16. Codziennie czynności, takie jak rozwieszanie prania, domowe porządki, układanie ubrań w szafie czy segregowanie zmywarki są również bardzo dobre dla malucha. Należy zaangażować go w takie zadania, które wymagają pracy rąk. Oczywiście, wszystko w granicach zdrowego rozsądku oraz biorąc pod uwagę jego możliwości.

    motoryka dziecka

Motoryka dziecka może być ćwiczona na mnóstwo sposobów. Uruchom więc wyobraźnię i ćwicz ze swoim dzieckiem na te i inne sposoby! :)

Dodaj komentarz