Książki dla logopedy – co warto przeczytać?

W dzisiejszym poście przedstawię swoje ulubione książki dla logopedy, które są bardzo pomocne podczas pracy z dziećmi.

Poniższe pozycje dają nie tylko ogrom wiedzy teoretycznej, ale również cenne wskazówki jak pracować z konkretnym zaburzeniem. Wpis ten pewnie będzie aktualizowany, gdyż na rynku wydawniczym ciągle pojawia się coś nowego. Podane pozycje dają podstawy do rozpoczęcia pracy jako logopeda,. Polecam je także rodzicom moich podopiecznych. Dzięki nim mogą dowiedzieć się więcej na temat problemu swojego dziecka oraz uczą się jak pracować z dzieckiem w domu.

 

Książki dla logopedy

  1. Książka podstawowa, do której często wracam to „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia” J. Cieszyńskiej i M. Korendo. Napisana jest bardzo przystępnym językiem i daje obraz umiejętności dziecka w poszczególnych latach. Jest to książka, którą często polecam rodzicom, gdyż każda umiejętność poznawcza dziecka jest dokładnie opisana, a dodatkowo można znaleźć tu konkretne ćwiczenia.
  2. Kolejna, dość trudna, zawierająca dużą dawkę wiedzy to „Jak uczy się mózg” M. Spitzera. Znajdziecie tu dużo badań na temat uczenia się, zapamiętywania, przetwarzania bodźców, a to wszystko z perspektywy psychologii, neurobiologii i pedagogiki. Warto mieć. :)
  3. Jeśli Wasi pacjenci to głównie dzieci z wadami wymowy, dobrze sprawdzi się książka „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka” A. Sołtys – Chmielowicz. Dowiecie się z niej jak ćwiczyć poszczególne głoski. Po przeczytaniu tej pozycji nie będziecie się bać żadnego seplenienia ani rerania.
  4. Podstawy wiedzy na temat rozwoju dziecka znajdziecie „Psychologii rozwoju człowieka” B. Harwas – Napierała i J. Trempały. To podręcznik akademicki, który bardzo pomaga, szczególnie podczas diagnoz.
  5. Jeśli pracujecie z dziećmi autystycznymi lub zespołem Aspergera polecam książkę pt. „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska” J. Cieszyńskiej. To pozycja, którą sprawi, że będziecie wiedzieć jak pracować tą metodą. Łatwa w odbiorze i dająca dużą ilość konkretnych ćwiczeń.
  6. Jeśli pracujecie z maluchami z problemami z połykaniem warto przeczytać książkę E. Boksy „Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi”. Znajdziecie tu dużo rad, wskazówek oraz konkretnej wiedzy opartej na badaniach.
  7. Rodzicom dzieci z zespołem Aspergera polecam „Językową interpretację świata osób z Zespołem Aspergera” M. Korendo. Często, dopiero dzięki tej książce zaczynają rozumieć problem swojego dziecka.
  8. Dodatkowo, warto czytać instrukcje pomocy logopedycznych. Autorzy coraz częściej dodają do np. kolorowych klocków informacje jak powinny przebiegać ćwiczenia, na co zwracać uwagę oraz co dane działania stymulują.
  9. Polecam również czasopisma logopedyczne: „Forum logopedyczne” wydawane przez Polskie Towarzystwo Logopedyczne, czy „Logopeda”, którego wydawcą jest Polski Związek Logopedów. Znajdziecie na stronach PTL-u i PZL-U w pdfach.
  10. I oczywiście „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki” S. Grabiasa, T. Woźniaka i J. oraz „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy.” S. Grabiasa i M. Kurkowskiego. Tytuły mówią same za siebie.

Na koniec kilka pozycji dla rodziców, którzy nadal twierdzą,  że telewizor uczy i jest dobry dla rozwoju małego dziecka:

  1. „Cyfrowa demencja” M. Spitzer;
  2. „Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka” R. Patzlaff;
  3. „Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci).” M. Desmurget;
  4. „iMÓZG. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości.” G. W. Small, G. Vorgan.

Miłej lektury!

Dodaj komentarz