Rodzicu, twoja pociecha ma ponad rok? Sprawdź czy rozwija się prawidłowo.
W tym czasie dziecko jest w ciągłym ruchu zaciekawione otaczającym go światem! Rozpoczęło właśnie etap, w którym samo może przemieszczać się po domu w poszukiwaniu interesujących przedmiotów. Wszystko bada, wkłada do buzi, otwiera i rzuca. Dziecko powinno podejmować pierwsze próby posługiwania się łyżeczką. Zaczyna się wtedy kształtować koordynacja oko – ręka, która jest bardzo ważną umiejętnością w jego życiu. Dziecko świadomie używa słów: mama i tata oraz buduje wieżę z dwóch klocków, zaś po włożeniu mu do rączki kredki bazgra kolorowe bohomazy. Dziecko sprawnie chodzi, podejmuje pierwsze próby wspinania się po schodach. Potrafi pokazać i nazwać kilka części ciała: oko, nos czy ucho. Podczas zabawy daje lali pić, umie „nakarmić” zabawkę czy położyć misia do łóżeczka. Dziecko zaczyna łączyć słowa w proste zdania np. mama am (mama je/Jestem głodny). Dzieci w tym wieku potrafią naśladować rodziców, zaś zabawa w kosi kosi łapci, czy sroczka kaszkę ważyła to dla nich pestka! Maluch pomaga przy ubieraniu, kopie piłkę oraz ujawnia pierwsze oznaki poczucia humoru – śmieję się podczas zabaw, rozbawiają go wygłupy rodziców. Dziecko z zainteresowaniem ogląda książeczki, przewraca strony i pokazuje palcem, nazywa coraz więcej rzeczy.
A teraz dokładnie. Te pytania pomogą określić czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo:
18 miesięcy – 1,5 roku
- Czy dziecko potrafi wchodzić po schodach krokiem dostawnym?
- Czy dziecko naśladuje czynności rodzica? Np. Rodzic pokazuje dziecku jak czeszemy włosy, następnie daje grzebień dziecku.
- Czy dziecko samodzielnie pije z kubeczka?
- Czy dziecko potrafi zbudować wieżę z 4,5 klocków?
- Czy dziecko zapamiętuje nowe słowa? Opisuje otaczający go świat?
- Czy dziecko rozumie proste polecenia i zakazy?
- Czy dziecko powtarza słowa?
- Czy dziecko potrafi wspiąć się na kanapę, fotel?
- Czy dziecko reaguje na własne imię?
- Czy dziecko bawi się z innymi dziećmi? Nawiązuje kontakt?
- Czy dziecko próbuje samodzielnie myć zęby?
- Czy dziecko potrafi bawić się piłką? Potrafi podrzucać, turlać lub łapać?
- Jak dziecko reaguje na pieszczoty? Czy je lubi, śmieje się?
- Czy dziecko potrafi biegać?
24 miesiące – 2 lata
- Czy dziecko potrafi samodzielnie pić z normalnego kubka?
- Czy dziecko wchodzi w interakcję z rówieśnikami?
- Czy dziecko wykazuje zainteresowanie zachowaniem dorosłych?
- Czy dziecko potrafi budować wieżę z 6 klocków?
- Czy dziecko potrafi samodzielnie odkręcić lekko zakręconą pokrywkę od słoika?
- Czy dziecko podejmuje samodzielne próby ubierania się?
- Czy dziecko rozumie polecenia typu: daj, połóż, przynieś. Np. Daj mamie czapkę. Połóż lalkę na stole. Przynieś autko. Bez pomocy wskazań i gestów.
- Czy dziecko podejmuje próby jazdy na trójkołowym rowerku?
- Czy dziecko potrafi kopać i rzucać piłkę?
- Czy zauważyłeś zwiększenie się słownictwa dziecka?
- Czy dziecko łączy dwa wyrazy w jedno zdanie np. Mama am. Tata bum bum.
- Czy dziecko podejmuje próby mycia zębów?
- Czy dziecko zaczyna dostrzegać odrębność własnej osoby od mamy/taty?
Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że każde dziecko rozwija się nieco inaczej. Nie warto popadać w paranoję, jeżeli wspomniane wyżej kamienie milowe nie pojawiają się w danym momencie. Jeśli jednak coś nas mocno zaniepokoi, warto skonsultować się z neurologopedą. Jeżeli problem faktycznie istnieje, to szybkość jego wykrycia będzie miała kluczowe znaczenie przy szybkości terapii.