Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci? 2-3 rok życia

Rodzicu, twoja pociecha ma ponad rok? Sprawdź czy rozwija się prawidłowo.

zaburzenia rozwojowe u dzieci

W tym czasie dziecko jest w ciągłym ruchu zaciekawione otaczającym go światem! Rozpoczęło właśnie etap, w którym samo może przemieszczać się po domu w poszukiwaniu interesujących przedmiotów. Wszystko bada, wkłada do buzi, otwiera i rzuca. Dziecko powinno podejmować pierwsze próby posługiwania się łyżeczką. Zaczyna się wtedy kształtować koordynacja oko – ręka, która jest bardzo ważną umiejętnością w jego życiu. Dziecko świadomie używa słów: mama i tata oraz buduje wieżę z dwóch klocków, zaś po włożeniu mu do rączki kredki bazgra kolorowe bohomazy.  Dziecko sprawnie chodzi, podejmuje pierwsze próby wspinania się po schodach. Potrafi pokazać i nazwać kilka części ciała: oko, nos czy ucho. Podczas zabawy daje lali pić, umie „nakarmić” zabawkę  czy położyć misia do łóżeczka. Dziecko zaczyna łączyć słowa w proste zdania np. mama am (mama je/Jestem głodny).  Dzieci w tym wieku potrafią naśladować rodziców, zaś zabawa w kosi kosi łapci, czy sroczka kaszkę ważyła to dla nich pestka! Maluch pomaga przy ubieraniu, kopie piłkę oraz ujawnia pierwsze oznaki poczucia humoru – śmieję się podczas zabaw, rozbawiają go wygłupy rodziców. Dziecko z zainteresowaniem ogląda książeczki, przewraca strony i pokazuje palcem, nazywa coraz więcej rzeczy.

A teraz dokładnie. Te pytania pomogą określić czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo:

18 miesięcy – 1,5 roku

  1. Czy dziecko potrafi wchodzić po schodach krokiem dostawnym?
  2. Czy dziecko naśladuje czynności rodzica? Np. Rodzic pokazuje dziecku jak czeszemy włosy, następnie daje grzebień dziecku.
  3. Czy dziecko samodzielnie pije z kubeczka?
  4. Czy dziecko potrafi zbudować wieżę z 4,5 klocków?
  5. Czy dziecko zapamiętuje nowe słowa? Opisuje otaczający go świat?
  6. Czy dziecko rozumie proste polecenia i zakazy?
  7. Czy dziecko powtarza słowa?
  8. Czy dziecko potrafi wspiąć się na kanapę, fotel?
  9. Czy dziecko reaguje na własne imię?
  10. Czy dziecko bawi się z innymi dziećmi? Nawiązuje kontakt?
  11. Czy dziecko próbuje samodzielnie myć zęby?
  12. Czy dziecko potrafi bawić się piłką? Potrafi podrzucać, turlać lub łapać?
  13. Jak dziecko reaguje na pieszczoty? Czy je lubi, śmieje się?
  14. Czy dziecko potrafi biegać?

zaburzenia rozwojowe u dzieci

24 miesiące – 2 lata

  1. Czy dziecko potrafi samodzielnie pić z normalnego kubka?
  2. Czy dziecko wchodzi w interakcję z rówieśnikami?
  3. Czy dziecko wykazuje zainteresowanie zachowaniem dorosłych?
  4. Czy dziecko potrafi budować wieżę z 6 klocków?
  5. Czy dziecko potrafi samodzielnie odkręcić lekko zakręconą pokrywkę od słoika?
  6. Czy dziecko podejmuje samodzielne próby ubierania się?
  7. Czy dziecko rozumie polecenia typu: daj, połóż, przynieś. Np. Daj mamie czapkę. Połóż lalkę na stole. Przynieś autko. Bez pomocy wskazań i gestów.
  8. Czy dziecko podejmuje próby jazdy na trójkołowym rowerku?
  9. Czy dziecko potrafi kopać i rzucać piłkę?
  10. Czy zauważyłeś zwiększenie się słownictwa dziecka?
  11. Czy dziecko łączy dwa wyrazy w jedno zdanie np. Mama am. Tata bum bum.
  12. Czy dziecko podejmuje próby mycia zębów?
  13. Czy dziecko zaczyna dostrzegać odrębność własnej osoby od mamy/taty?

Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że każde dziecko rozwija się nieco inaczej. Nie warto popadać w paranoję, jeżeli wspomniane wyżej kamienie milowe nie pojawiają się w danym momencie. Jeśli jednak coś nas mocno zaniepokoi, warto skonsultować się z neurologopedą. Jeżeli problem faktycznie istnieje, to szybkość jego wykrycia będzie miała kluczowe znaczenie przy szybkości terapii. 

Dodaj komentarz