1 pomoc, 7 ćwiczeń logopedycznych, które stymulują mózg dziecka za mniej niż 20 zł

     Każdy szanujący się logopeda (i każdy, który lubi fajne pomoce w gabinecie) powinien minimum raz w swojej karierze wybrać się do sklepu Flying Tiger. Można oszaleć. Można się uzależnić, ale do rzeczy. Zapraszam na wpis o pomocy logopedycznej, z którą można zrobić co najmniej siedem ćwiczeń logopedycznych.

Zestaw za 8 zł, z którego można wykonać 12 różnych ćwiczeń. :) Nie wierzycie, a jednak! Zapraszam!

Kupiłam 4 zestawy, gdyż wtedy mam większą możliwość zróżnicowania zadań podczas zajęć. Jeden zestaw składa się z drewnianego kwadratu z 9 okienkami oraz zestawu podwójnych drewnianych krzyżyków, kółek, kwiatuszków lub serc. Coś dla dziewczynek i coś dla chłopców.

1. Układanki lewopółkulowe. (Lewa półkula mózgu jest odpowiedzialna między innymi za logiczne myślenie i umiejętności językowe.)

Jak ćwiczyć?

Na swoim kwadracie układam w dowolnej konfiguracji np. kółka i krzyżyki.

Dziecko otrzymuje swój zestaw i kwadrat. Jego zadaniem jest ułożyć tak samo. Jeśli dziecko ma z tym  problem, pokazujemy jego palcem na naszym ułożonym wzorze, następnie zadaniem dziecka jest wybranie serca lub kwadratu i położenie w odpowiednim miejscu na swoim kwadracie. Należy pamiętać, aby dziecko układało od strony lewej do  prawej.

2. Wykluczanie ze zbioru, to kolejna stymulacja lewej półkuli mózgu, która odpowiada za funkcje poznawcze dziecka.

Jak ćwiczyć?

Układamy: KÓŁKO, KRZYŻYK, KRZYŻYK, KRZYŻYK.

Następnie pytamy: Który inny? Który nie pasuje?

Zadaniem dziecka jest wykluczenie odpowiedniego elementu.

W tym ćwiczeniu możliwości są ograniczone ze względy na ilość różniących się elementów.

3. Sekwencje, czyli dalej stymulacja lewej półkuli mózgu, które uczą dziecko koncentracji i  przygotowują  do nauki czytania i pisania.

Jak ćwiczyć?

Układamy: SERCE, KWIATEK, SERCE, KWIATEK…

Zadaniem dziecka jest ułożenie tak samo pod spodem. Drugi etap to kontynuowanie rozpoczętej przez nas sekwencji.

Zaś trzeci to uzupełnianie sekwencji. Dziecko układa sekwencję, następnie zamyka oczy, my zabieramy jeden element i pytamy: Co zniknęło?

4. Pamięć, zarówno dla dużych, jak i dla małych dzieci. Czy warto ćwiczyć pamięć? Oczywiście, że tak!

Dla maluchów: rodzic/terapeuta układa kółko, krzyżyk, serce, kwiatek. Zakrywa elementy np. plastykowymi kubeczkami, następnie pyta: Gdzie koło? Gdzie kwiatek? Itd.

Możemy również narysować pociąg z wagonami. Przed oczami dziecka rozłożyć kółka, krzyżyki, serca i kwiatki. Następnie mówimy: KOŁO, KOŁO, KWIATEK. Ułóż, tak jak powiedziałam. Jest to świetne ćwiczenia pamięci słuchowej sekwencyjnej, polecane szczególnie dzieciom z zaburzeniami językowymi.

Dla starszych dzieci: układamy wzór, zakrywamy kartką, zadaniem dziecka jest ułożenie w taki sam sposób. Warto w tym ćwiczeniu zastosować naprzemienność ról, tzn. raz my układamy dla dziecka, następnie ono dla nas.

5. Kategoryzacje, w tym ćwiczeniu rozwijamy zarówno lewą i prawą półkulę mózgu.

Przygotowujemy 2, 3 lub 4 miseczki  i sortujemy elementy. Do jednego koła, do drugiego serca, zaś do trzeciego krzyżyki. Zamiast miseczek mogą być też pudełka, słoiki czy zwyczajne kartki papieru. Jeśli dopiero rozpoczynacie ćwiczenie kategoryzacji warto pamiętać, aby podczas prezentacji pokazywać dziecku wrzucane elementy w różnych kombinacjach. Tzn. do jednego pojemnika dwa razy wrzucamy koło, do drugiego potem jeden raz krzyżyk. Ma to znaczenie, ponieważ dziecko najpierw zapamiętuje ruch, a dopiero potem zaczyna rozumieć zasadę. Podczas wrzucania na zmianę, dziecko zamiast patrzeć co ma w rączce, będzie wrzucało do pojemników na zmianę, bez koncentracji na elemencie.

6. Gra w kółko – krzyżyk.

Wszystkim na pewno znana gra, która fajnie ćwiczy myślenie dziecka. Podczas terapii ze starszymi pacjentami często rozpoczynam zajęcia od jeden partyjki kółko – krzyżyk.

7. Ćwiczenia dotykowe, fajnie stymulujące szczególnie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi.

Elementy mają bardzo wyraźne kształty, warto więc zawiązać dziecku chustką oczy, następnie dać mu do rączek np. KRZYŻYK i zachęcać aby zgadło co to takiego.

 

Macie jakieś inne pomysły co z tym zrobić?

 

Dodaj komentarz